Idea miasta-ogrodu
powstała w odpowiedzi na narastające problemy związane z
zanieczyszczeniem powietrza, chorobami oraz przeludnieniem panującym w
miastach. Głównym celem powstawania miast-ogrodów było odciążenie
głównego ośrodka miejskiego przez stworzenie mniejszych miasteczek wokół
niego.
Stosunek terenów
zabudowanych do terenów zielonych wynosił 1:4. Najważniejszym atutem
takiego miasta była jego samowystarczalność. Każde miasto było niezależne i samowystarczalne. Założycielem była
spółdzielnia tworząca gminę. To ona ponosiła koszty budowy infrastruktury technicznej
oraz społecznej, a także domów mieszkalnych. Następnie dzierżawiono
budynki mieszkalne na okres 99 lat, zaś pozostałe budynki użyteczności
publicznej na 999 lat. Pieniądze uzyskiwane z dzierżawy miały za zadanie
spłacić koszty inwestycji, w tym: zaopatrzenie miast w infrastrukturę
techniczną, wykup gruntów czy materiałów związanych z budową. Ponieważ
miasto miało być założone na terenach rolniczych, koszt utrzymania i
ceny mieszkań były niskie.
Edward Howard
dążył do wydobycia tego, co dobre zarówno w mieście, jak i na wsi.
Pierwszy magnes przedstawia wady i zalety życia w mieście. Drugi magnes
analogicznie został skomponowany dla wsi. Ostatni magnes poprzedzony
jest pytaniem „Dokąd zmierzamy?”. Odpowiedzią są wyłącznie zalety nowego
tworu, czyli miasta-wsi. Do nich zaliczono: bliskość przyrody,
dostępność komunikacyjną, godne zarobki, możliwość rozwoju
przedsiębiorstw, szanse dla zaistnienia życia towarzyskiego,
zaopatrzenie w infrastrukturę techniczną, swoboda życia.
Koncepcja Howarda
zakładała przecięcie głównego ośrodka miejskiego trzema drogami
łączącymi ze sobą miasta satelickie. Zaprojektowana została także trasa
kolejowa, styczna do miast satelickich po wewnętrznej ich stronie
względem miasta centralnego. Przestrzenie pomiędzy wypełnione były
farmami oraz lasami. Kanalizację usytuowano, podobnie jak trasę
kolejową, na kształt koła, z tym, że przechodziła ona przez środek
miast-ogrodów.
Charakterystycznym
punktem każdego miasta-ogrodu był znajdujący się w samym centrum ogród,
dookoła którego lokalizowano najważniejsze budynki o charakterze
publicznym. Cały ten obszar otoczony z każdej strony był terenami
zielonymi, od których odbiegało 5 alei, z czego trzecia i najszersza
nazwana przez autora Grand Avenue skupiała obiekty o charakterze
rekreacyjnym, szkoły i kościoły. Z kolei przy pierwszej alei
zlokalizowane były zakłady pracy. W miastach nie zabrakło powierzchni
dla rolników. Grunty orne usytuowane były w peryferyjnych częściach
miast.
Pierwszy plan
miasta ogrodu autorstwa B. Parkera i R. Unwina zaczęto realizować w 1904
roku. Jedna z trzech wiosek – Letchworth – dała nazwę nowemu osiedlu
projektowanemu na 35 tys. mieszkańców. Miasto zostało podzielone na 4
części przez biegnącą z zachodu na wschód linię kolejową oraz
prostopadłą do niej dolinę. Każda część posiadała własny ośrodek
ogólnomiejski. Jest to największa jednostka. Nadano jej układ
koncentryczny, jednak bez centralnego parku. Budowa drugiego miasta
ogrodu Welwyn, zapoczątkowana została po I wojnie światowej.
Zrealizowanie dwóch miast ogrodów miało duży wpływ w rozwój Nowych Miast
po II wojnie światowej w Wielkiej Brytanii. Ruch ten doprowadził do
powstania ponad 30 wspólnot mieszkaniowych.
W
latach 60. XX wieku rząd brytyjski zadecydował o utworzeniu nowego
miasta, mającego na celu zmniejszenie gęstości zaludnienia Londynu i
Birmingham. Zdecydowano się na budowę nowego miasta w miejscu równo
oddalonym od Londynu, Oksfordu, Leicester i Birmingham, tak aby
stanowiło samodzielne centrum o znaczeniu ponadlokalnym. Oficjalnie
powstało 23 stycznia 1967 roku. Nazwa miasta została wzięta od wsi
Stevenage leżącej na terenie obecnego. Postanowiono, że nowe miasto
będzie oparte na koncepcji miasta-ogrodu. Założono, że miasto nie będzie
miało jednego znaczącego centrum, a efekty miejskie będą rozłożone
równomiernie w całym mieście. Układ ulic oparto na prostokątnej siatce w
układzie hierarchicznym (ulice ważniejsze i mniej ważne). Główną ideą
była niewielka (ok. kilometrowa) odległość między największymi ulicami
siatki. Skrzyżowania większości ulic mają charakter rond. Większość ulic
oddzielona jest od terenów zabudowanych pasami zieleni lub drzewami.
Początkowo zakładano, że „najwyższy budynek nie będzie wyższy niż
najwyższe drzewo”.
U
Nas już w czasach zaborów były prowadzone akcje w celu promowania
budowy miast ogrodów. Poniżej linki do najważniejszych prac z tego
okresu:
Holewiński Józef – Miasto przyszłości: Garden city (1909)
Dobrzyński Władysław – Zdrowie publiczne a idea miast-ogrodów (1911)
Dobrzyński Władysław – Postępy idei miast-ogrodów w Anglii i u Nas (1914)
Dobrzyński Władysław – Istota i rozwój idei Howarda: miasto-ogród (1917)
Dzięki temu powstawały miasta ogrody jak m.in. podwarszawskie Ząbki (1912), Podkowa Leśna (1925), Komorów (1930), Śródborów (1922) czy częściowo Nowa Huta (1949).
Dobrzyński Władysław – Zdrowie publiczne a idea miast-ogrodów (1911)
Dobrzyński Władysław – Postępy idei miast-ogrodów w Anglii i u Nas (1914)
Dobrzyński Władysław – Istota i rozwój idei Howarda: miasto-ogród (1917)
Dzięki temu powstawały miasta ogrody jak m.in. podwarszawskie Ząbki (1912), Podkowa Leśna (1925), Komorów (1930), Śródborów (1922) czy częściowo Nowa Huta (1949).
Źródło:




Brak komentarzy:
Prześlij komentarz